واقعیت افزوده یا Augmented Reality چیست؟ آشنایی با AR و کاربردهای آن

0 27
۵/۵ - (۳ امتیاز)

فهرست

واقعیت افزوده یا Augmented Reality چیست؟

واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به اختصار به آن AR هم گفته می شود، فناوری است که به افراد امکان می دهد محتوای دیجیتال (تصاویر، صداها، متن) را بر روی یک محیط واقعی ببینند. AR در سال ۲۰۱۶ به هنگام استقبال گسترده از بازی Pokemon Go توجهات زیادی را به خود جلب کرد. در این بازی همانند تصویر زیر، یک سری کاراکتر از طریق دوربین شما، به دنیای واقعی اضافه می شدند! در تصویر زیر یک کاراکتر مجازی به دنیای واقعی اضافه شده است، بطوری که بنظر می رسد واقعا در دنیای ما حضور دارد!

واقعیت افزوده در بازی Pokemon Go

به بیان ساده می توان گفت، واقعیت افزوده (AR) یک نسخه پیشرفته از دنیای فیزیکی واقعی است! در فضای AR، به دنیای واقعی ما یک سری عناصر دیداری و شنیداری و … اضافه می شوند.

بعد از آن، واقعیت افزوده به طور گسترده ای روز به روز در حال محبوب تر شدن است. اپل پلتفرم ARKit خود را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و گوگل در اواخر همان سال نمونه های اولیه web API را راه اندازی کرد. اکنون زمزمه هایی در مورد عینک AR اپل وجود دارد که قرار است در اواخر امسال عرضه شود. این عینک که به کاربران امکان می دهد بدون نگاه کردن به گوشی خود، تجربه واقعیت افزوده داشته باشند.

کاربردهای واقعیت افزوده یا AR

احتمال اینکه در آینده کاربردهای بسیار بیشتری از AR مشاهده کنیم، کم نیست. اما در این لحظه هم واقعیت افزوده کاربردهای بسیار مختلفی دارد. واقعیت افزوده همچنان در حال توسعه است و پیشرفت آن به هیچ وجه متوقف نشده است. از زمان شکل گیری آن، بازاریابان و شرکت های فناوری مجبور بوده اند با این تصور مبارزه کنند که واقعیت افزوده چیزی بیش از یک ابزار بازاریابی است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان شروع به کسب منافع ملموس از این عملکرد کرده‌اند و آن را به عنوان بخشی از فرآیند خرید خود انتظار دارند. در اینجا قصد داریم برخی از مرسوم ترین کاربردهای امروزی AR را بیان کنیم:

آموزش و تحصیل

آموزش های مبتنی بر واقعیت افزوده به افراد اجازه می‌دهد کارهای جدید را راحت‌تر و سریع‌تر از روش‌های آموزشی سنتی انجام دهند. از آنجایی که دستگاه‌های پوشیدنی مانند عینک‌های هوشمند مبتنی بر واقعیت افزوده بیشتر از گذشته در دسترس هستند، استقبال از این نوع آموزش بسیار بیشتر شده است. نسبت به گذشته که AR یک مفهوم فانتزی و دور از دسترس داشت، امروزه AR بسیار کاربردی تر است.

سرگرمی

واقعیت افزوده (AR) از زمان معرفی، یک وسیله بسیار جذاب در بحث سرگرمی به حساب آمده است. در طول این مدت بازی ها و ابزارهای سرگرمی بسیار زیادی مبتنی بر واقعیت افزوده بوجود اومده است. بازی هایی که با ترکیب دنیای واقعی با کاراکترهای مجازی هیجان بخصوصی را برای گیمرها ایجاد می کنند.

تبلیغات

همواره تنوع و نوآوری در تبلیغات محصولات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از افراد تمایل بسیار زیادی به خرید از فروشگاهایی دارند که این نوآوری ها را با خود همراه می کنند. یک نمونه از این نوآوری ها در شعب برند نایک است که با کمک واقعیت مجازی تجربه جدید و جالبی را برای تبلیغات ارائه می کند. در این تبلیغ، لبرون جیمز (بسکتبالیست) در حال بیرون پریدن از تابلوی تبلیغاتی است!

واقعیت افزوده (AR) در تبلیغات

فروش و بازاریابی

این روزها، این امکان وجود دارد که قبل از خرید از طریق اپلیکیشن های واقعیت افزوده، کالاهای مختلفی را به صورت مجازی امتحان کرده یا امتحان کنید: اپلیکیشن Sephora به شما امکان می دهد لوازم آرایشی را در AR روی صورت خود مشاهده کنید. IKEA فرصتی برای “دیدن” مبلمان در خانه شما ارائه می دهد. مارک های رنگ به شما امکان می دهند رنگ ها را روی دیوارهای خود مشاهده کنید. Warby Parker این امکان را به شما می‌دهد که فریم‌های عینک را بدون بازدید از مکان فروشگاه یا سفارش نمونه، «آزمایش» کنید. قبل از همه‌گیری، این پیشنهادها راهی برای بهبود تجربه در فروشگاه یا آسان‌تر کردن زندگی برای خریداران پرمشغله فراهم کردند. اکنون، آنها این امکان را برای بسیاری از برندها فراهم کرده اند که به خریدارانی که در خانه هایشان گیر کرده اند بفروشند. برنامه های کاربردی AR برای تجارت الکترونیک آماده تبدیل شدن به یک هنجار هستند:

چیدمان مبلمان مجازی با واقعیت افزوده (AR)

تفاوت واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

واقعیت افزوده از محیط موجود در دنیای واقعی استفاده می کند و اطلاعات مجازی را در آن می گنجاند. یعنی در واقعیت افزوده به همین دنیای واقعی یک سری المان مجازی افزوده می شود. اما در واقعیت مجازی، تمام عناصر در یک دنیای مجازی و غیرواقعی قرار دارند. این یعنی، واقعیت مجازی کاربران را غرق می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در یک محیط کاملاً متفاوت، به ویژه محیطی مجازی که توسط رایانه‌ها ایجاد و ارائه می‌شود، ساکن شوند. کاربران ممکن است در یک صحنه متحرک یا یک مکان واقعی که عکس گرفته شده و در یک برنامه واقعیت مجازی جاسازی شده است غوطه ور شوند. از طریق یک نمایشگر واقعیت مجازی، کاربران می توانند به بالا، پایین یا هر طرفی نگاه کنند، گویی واقعاً آنجا هستند. تصویر زیر گرفته شده از یک منطقه است، ولی وقتی عینک واقعیت مجازی را میزنید حس میکنید واقعا در این منطقه هستید.

واقعیت مجازی

در عین حال بازی های زیادی مبتنی بر واقعیت مجازی هستند. برای مثال در زیر یک بازی را مشاهده می کنید که کاربر انگار واقعا در حال مبارزه با موجودات درون بازی است:

بازی واقعیت مجازی (VR)

درباره ما

ترجنس | thregence.ir
آکادمی ترجنس | edu.thregence.ir
دوره‌های آکادمی ترجنس | courses.thregence.ir
اینستاگرام | instagram.com/thregence
تلگرام | t.me/thregence
یوتوب | https://bit.ly/30mGowo
آپارات | aparat.com/thregence

ارسال یک پاسخ